Despre acomodarea la gradinita

May 21, 2016

Despre acomodarea-copilului-la-gradinta

Psihologul Gradinitei Kids Garden Iasi, Ana Maria Anghel, va propune un articol extrem de util (Sursa: centruldeparenting). Impartasim intru totul toate solutiile de mai jos si va garantam ca functioneaza 100% !
Si pentru ca ni se potriveste atat de bine articolul, invitam parintii copiilor inscrisi la gradinita noastra sa ne impartaseasca din propria lor experienta de acomodare la noi.

Acomodarea-copilului-la-gradinta

“ Inceperea gradinitei aduce, inevitabil, schimbari pentru copil si pentru parinti. Pentru ca, atunci cand un micut incepe gradinita, intreaga familie (re)incepe gradinita.
Pentru multi copii, gradinita este primul prilej de a fi intr-o colectivitate. Copiii pot fi putin mai mari decat el, ii sunt straini. Educatoarea este un adult pe care nu il cunoaste.
Trebuie sa respecte un program zilnic mult mai organizat, mai riguros si, cel mai important, sunt primele momente fara parinti, in afara mediului cu care este familiar – casa.
Adaptarea copilului la gradinita dureaza intre 3 zile si o saptamana, insa, cum fiecare copil este unic, fiecare are propriul sau ritm de acomodare.
5 probleme mari legate de acomodarea copilului la gradinita:
1. Copilul plange – O reactie normala la teama de necunoscut, de copiii pe care nu ii cunoaste, de meniul nou. Este anticipatia orelor fara tine. Copilul nu plange pentru ca nu vrea sa intre in clasa. El plange pentru ca nu vrea sa intre fara tine.
2. Ii place in prima zi, dar apoi plange si spune ca nu mai vrea. El descopera ca lucrurile sunt mai serioase decat o simpla sesiune de joaca. La gradinita sunt reguli si nu are aceeasi libertate de acasa. In acelasi timp, descopera, pentru prima oara, ierarhia si faptul ca i se iau jucarii, ori alti copii care se impun mai repede.
3. Copilul descopera ca trebuie sa se descurce singur: la masa, la imbracat, sa nu se lase intimidat de alti copii, sa se apere, sa se impuna, sa relationeze, sa se adapteze unui program coordonat de altcineva.
4. Copilul refuza sa doarma la pranz si plange dupa mama.
5. Copilul incepe sa foloseasca acasa un limbaj diferit si un comportament nu agresiv, cat irascibil, si te intelegi mai greu cu el. Intr-adevar, el poate prelua comportamentul si limbajul altor copii din grupa. Vorbesti cu educatoarea sau invatatoarea si afli, cu surprindere, ca in clasa copilul este cuminte, la fel si ceilalti colegi ai sai. Care este explicatia? El isi epuizeaza „rezerva de cumintenie”, iar acasa, in mediul familiar, se va exterioriza si va simti nevoia sa compenseze pentru orele in care a fost cuminte si ascultator. La fel de bine, gradinita este obositoare, astfel ca reactia lui poate fi pusa in legatura cu epuizarea.
Si 17 solutii utile pentru adaptarea copilului la gradinita:
1. Atitudinea parintilor. Un parinte stresat, nervos si emotiv ii va transmite copilului aceeasi stare. Voi va ganditi ca va plange si deja sunteti coplesiti de sentiment. Apoi, noua rutina de dimineata, cu o alta ora de trezire si cu un interval orar strans pentru a va pregati de plecare. Este un alt factor care poate sa streseze parintele. Copilul vede ca toate aceste schimbari afecteaza parintele. Si, pentru ca nu stie ce il asteapta acolo, se sperie. Lucrurile au importanta pe care le-o oferi.Tratati mersul la gradinita cu calm, cu entuziasm, fara a pune prea mare accent pe aceasta noua etapa din viata copilului vostru. Da, este un pas mare. Dar tineti asta pentru voi.
2. Stabiliti un program nou, pentru copil si pentru voi. Cu o ora noua de culcare si una de trezire. Incercati sa va organizati de seara cu hainutele de a doua zi, cu ceea ce veti manca de dimineata, incaltamintea sa fie curata, ghiozdanelul pregatit, daca se anunta ploaie, umbrela sa fie langa usa, puneti de seara, dupa ce adoarme copilul, lucrurile pe care acesta doreste sa le ia cu el a doua zi. Pentru ca dimineata trebuie sa ofere ocazia unei tranzitii cat mai usoare de acasa pana la gradinita.
3. Gradinita trebuie integrata in rutina, nu trebuie sa schimbe obiceiuri. De exemplu, daca ora de culcare s-a decalat, nu renuntati si nu reduceti timpul pentru povestea de seara. Cina in familie trebuie sa se mentina.
4. Implicati copilul in cat mai multe decizii, astfel incat sa simta ca are control. In plus, ii cresteti stima de sine si ii incurajati independenta: sa-si aleaga singur ghiozdanul, oferiti-i doua alternative de hainute pentru a doua zi, pantofii pe care doreste sa-i incalte.
5. Nu va cramponati in lucrurile mici, fara importanta, dar care va consuma rabdarea si timpul. Daca cel mic vrea sa mearga la gradinita in pijamale sau cu sosete de culori diferite, lasati-l asa. Oricum, la gradinita il veti schimba cu altceva, iar daca in aceste hainute se simte bine si este dispus sa mearga, nu face rau.
6. Mentineti o legatura stransa cu educatoarea, dar este indicat sa va faceti obiceiul de a discuta in absenta copilului. Si nu pentru ca va ascundeti de micut, dar daca acesta a avut, de exemplu, un accident in pantaloni pentru ca nu a ajuns in timp util la toaleta, nu are rost sa i se aduca aminte, sa se rusineze.
7. Oferiti sansa copilului sa se adapteze usor! Mai ales daca aveti aceasta optiune, mergeti la gradinita cu copilul si mai ramaneti pe hol o perioada, astfel incat copilul sa stie ca poate sa iasa la voi. Veti vedea ca in 2-3 zile nici nu va mai fi nevoie sa iasa pe hol, pentru ca va capata tot mai multa incredere in el sa ramana singur, cu ceilalti copii.
8. Pe drum spre gradinita evitati sa-i tineti morala, sa-i spuneti cum sa se joace, cum sa vorbeasca, cum sa se comporte etc. Acele 20 -40 de minute pana la gradinita sa fie dedicate discutiilor vesele, pe subiecte simple si neutre. Este momentul in care copilul are nevoie de calmul si siguranta voastra, de mangaierile voastre. Starniti copilului curiozitate fata de ceea ce va face in clasa, iar cu copilul mai mare puteti stabili ce veti face seara, cand va reintalniti acasa.
9. Nu ridicularizati copilul daca plange. Si nu rezolvati problema daca ii aratati alt copil de langa el care nu plange. Copilul are nevoie de empatie, nu de ratiune, exemplificare sau alte argumente care voua vi se par logice. Fiti empatic si intelegator: „Stiu ca iti este greu”
10. Nu plecati fara sa va luati ramas-bun de la copil. El trebuie sa stie de la voi ca va veti intoarce si trebuie sa ii dati un reper pe care il intelege: „vin sa te iau dupa masa de pranz” sau „vin sa te iau dupa ce te trezesti”.
11. Dupa-amiaza, cand va reintalniti, nu il asaltati cu intrebari. Copilul va povesti, dar in ritmul sau si, pentru ca lucrurile sunt noi, sigur nu va retine din primele zile tot ce a facut.
12. Initiati un joc nou, pe drumul de la gradinita spre casa: „Ce ti-a placut cel mai mult astazi? Dar mai putin”. Si povestiti amandoi despre ziua voastra.
13. Incepeti sa oferiti timp special pentru ascultare. Seara, cand ajungeti acasa, ascultati-l cu adevarat. Acest exercitiu pe care il veti face de acum, din primele zile de gradinita, il veti continua pana cand copilul va merge la liceu. Va intra in obiceiul vostru si va fi bine. Pentru ca, maine-poimaine, va treziti ca aveti un adolescent la masa, despre care nu stiti prea multe lucruri, pentru ca nu i-ati dat sansa sa vada ca va pasa de programul lui, de activitatile sale marunte, sa vorbeasca deschis despre ce il framanta.
14. Vorbiti copilului despre prietenie, cat de frumos este la gradinita, dar cat de distractiv poate fi, impreuna cu un prieten.
15. Cititi carti cu povesti legate de gradinita. Copilul se va simti mult mai bine atunci cand va intelege ca nu este singurul care trece prin aceste experiente. Aventurile prin care trece personajul cartii, solutiile pe care acesta le gaseste si finalul optimist si vesel il vor ajuta sa aiba mai multa incredere in el.
16. Sa ne jucam de-a gradinita. Folositi papusi sau jucarii de plus pentru a da viata unor situatii cu care el se confrunta la gradinita, mai ales momentul despartirii de dimineata si vedeti ce solutii gaseste pentru a-si incuraja animalutele.
17. Parintele trebuie sa ofere copilului sansa unei adaptari treptate, iar parintele trebuie incurajat de educatoare sa petreaca la inceput alaturi de copil cateva ore pe zi, in clasa cu copilul.
Perioada de acomodare este foarte importanta, deoarece este perioada in care mama, tata, bona, bunica, merg si raman cu copilul la gradinita, aratandu-i ca poate avea incredere in educatoare, ca e in siguranta sa doarma acolo, dar mai ales ca nu il abandoneaza. Copilul va simti siguranta alaturi de un parinte si va intelege ca gradinita face parte de acum din viata lui si ca este un lucru minunat sa mergi acolo si sa te joci cu alti copii in siguranta. In perioada de acomodare, este nevoie sa mergi cu copilul treptat, pana va ajunge sa stea singur tot programul, fiecare copil in ritmul lui propriu, indrumati mereu de catre educatoarea grupei. “

Sursa articolului : centrul de parenting

Leave a reply
Festivalul Martisorului – 27 februarie 2016 – editia IFestivalul Martisorului – 11 Martie 2017 – a II-a editie

Leave Your Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>